Een webshop moet geen €50.000 kosten

Als KMO overweeg je om je activiteiten uit te breiden met een online webshop, maar je weet niet waar te beginnen. Kies je voor een volledig op maat gemaakte website door een bureau, of ga je voor een kant-en-klare oplossing? In dit artikel ontdek je waarom webshops niet langer extreem duur hoeven te zijn, hoe je eenvoudig met een webshop kunt starten, en wat de voor- en nadelen zijn van de vaak gebruikte strategieën in de markt.

Kies je voor standaardsoftware of maatwerk? 

In de softwarewereld wordt vaak gesproken over het “Buy vs. Build”-principe. Dit verwijst naar het feit dat bedrijven moeten beslissen of ze maatwerksoftware-oplossingen laten ontwikkelen of kiezen voor bestaande standaardoplossingen die aan hun specifieke behoeften voldoen.

Kant-en-klaar vs. op maat

Een goed geconfigureerd B2B-bestelplatform kan een belangrijke bron van extra inkomsten zijn voor je bedrijf. Een webshop fungeert als een virtuele nieuwe locatie die het bedrijf in staat stelt om verder te verkopen dan de gebruikelijke geografische en logistieke grenzen. Daarom is het belangrijk om, rekening houdend met de behoeften en het budget van je bedrijf, de juiste oplossing en leverancier te kiezen.

Een goede webshop moet een toegevoegde waarde hebben voor je bedrijf en mag je niet frustreren. Vooral complexere webshopprojecten, waarbij ERP- en PIM-systemen betrokken zijn, leiden vaak tot problemen. Maar wat is de beste strategie: een website en portaal op maat laten maken of kiezen voor een standaardoplossing?

Kant-en-klaar: een bewezen standaardoplossing

Standaardoplossingen bieden het voordeel dat ze meestal eenvoudig te implementeren zijn. Dankzij de standaardisatie van de oplossing is deze vanaf de ontwikkeling ontworpen om gemakkelijk en efficiënt geïmplementeerd te worden. Hierdoor betaal je veel minder per uur dan bij maatwerkoplossingen.

Standaardoplossingen zijn vaak Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen. Dit blijkt interessant te zijn, vooral (maar niet alleen) in een omgeving waarin je webshop gekoppeld moet worden aan complexe ERP- of PIM-systemen. Deze projecten zijn vaak bedrijfsspecifiek, waardoor veel tijd en energie verloren gaat bij het bepalen van de scope. De complexiteit van deze koppelingen zorgt er dan ook vaak voor dat op maat gemaakte projecten veel duurder uitvallen dan oorspronkelijk begroot. Dit in tegenstelling tot SaaS-producten, waarbij de algemene kosten en inspanningen vooraf zijn vastgesteld.

Ontwikkelaars zoals Marcando en AFAS hebben zich gespecialiseerd in het standaardiseren van deze complexe koppelingen. Zo krijg je op een betaalbare manier een zeer performante webshop die rechtstreeks in verbinding staat met je ERP-pakket. Dankzij de doorgedreven standaardisatie is de oplossing in de loop der tijd getest en geoptimaliseerd, met zelden fouten in de werking van de shop. Bovendien kunnen zo structuren voor proactieve probleemoplossing ingezet worden, zodat ook het onderhoud geoptimaliseerd wordt. Een efficiënte en toekomstgerichte manier van werken die je bedrijf online laat groeien, zonder verrassingen of verborgen kosten.

Hoewel standaardsoftware veel voordelen biedt, zijn er enkele aandachtspunten. Vanwege het gestandaardiseerde karakter van de software kunnen bedrijfsspecifieke integraties en aanpassingen soms beperkt zijn. Het is dan ook belangrijk dat je bedrijf bereid is zich aan te passen aan een bepaalde manier van werken. Gelukkig zijn processen voor (B2B) online verkoop vaak al zo uniform dat een standaardoplossing meestal de logische en voordelige keuze is voor het oplossen van webshopvraagstukken.

Voor wie?

Standaardoplossingen zoals Marcando zijn ideaal voor bedrijven die IT-kosten gemakkelijk willen budgetteren, zonder grote financiële risico's en op korte termijn willen starten met online verkopen volgens best practices.

Op maat: een op maat gemaakte omgeving

Op maat gemaakte omgevingen worden vaak ontwikkeld door een gespecialiseerd bureau. Dit zijn doorgaans langdurige trajecten, waarbij eerst de volledige IT-structuur van je bedrijf in kaart wordt gebracht, gevolgd door het identificeren van de verschillende te wijzigen en te optimaliseren lagen. In deze fase worden voornamelijk gespecialiseerde consultants ingeschakeld.

In de volgende fase worden de te ontwikkelen oplossingen voor elke laag geconceptualiseerd, waarna het bureau in overleg met jouw bedrijf aan de slag gaat met de ontwikkeling. Dit proces omvat veel communicatie en onderzoekswerk van beide partijen en is dan ook een enorme investering in tijd en geld.

Het grote voordeel van op maat gemaakte omgevingen is dat de oplossing volledig is afgestemd op de specifieke behoeften van je bedrijf op dat moment. Je hebt volledige controle over de implementatie, levering en vormgeving van het eindproduct.

De nuancering hier is dat het afhankelijk is van bureau tot bureau of je voor de geleverde oplossing ondersteuning krijgt bij updates en verdere ontwikkelingen. Wat echter niet verschilt van bureau tot bureau, is de rekening die bij elke extra ontwikkeling of ondersteuning wordt opgemaakt.

De leerkosten die je betaalt, weerspiegelen de vaak beperkte ondersteuning, waardoor je tussen verschillende partijen heen en weer wordt gestuurd, vaak zonder concrete antwoorden. Vooral bij ERP-koppelingen hebben op maat gemaakte oplossingen vaak niet het juiste netwerk om je snel te helpen bij problemen of zorgen.

Voor wie?

Op maat gemaakte omgevingen zijn doorgaans geschikt voor volwassen bedrijven, die tijd, budget en personeel hebben om langdurige projecten aan te gaan.

Conclusie

E-commerce is een snel veranderende en tijdkritische sector. ERP- en PIM-systemen zijn dynamisch en worden voortdurend geoptimaliseerd, wat betekent dat je omgeving moet worden bijgewerkt. Je bedrijf kan het zich niet veroorloven om kostbare dagen te verliezen als je bestelplatform of website niet werkt of als je wacht op ondersteuning. Standaardoplossingen en hun ontwikkelaars zijn doorgaans beter voorbereid op terugkerende problemen bij verschillende klanten, waardoor je sneller en goedkoper geholpen bent. Op maat gemaakte omgevingen zijn in onze mening minder geschikt voor B2B-webshopoplossingen.

ERP-systeem koppelen aan je webshop

Veel administratieve bedrijfsprocessen in jouw organisatie hangen met elkaar samen. Van het beheren van de (klant)relaties tot het uitbetalen van je medewerkers en van het registreren van projecturen tot de financiële administratie. Daarom hebben we één compleet ERP-systeem ontwikkeld die je vlekkeloos kan koppelen aan je webshop.