LMC - De Lift bvba: “Onze dienst facturatie wint één dag per week”

“Onlangs kwam een concullega een kijkje nemen hoe wij werken. Hij was onder de indruk. En zonder te overdrijven: op gebied van opvolging en proces-efficiëntie hebben wij zelfs van multinationals niets te leren.” Zaakvoerder Arne Vandenberghe klinkt zelfzeker als hij het over zijn liftenfirma LMC - De Lift bvba heeft. Binnen dat segment is zijn bedrijf de sterkste groeier. Arne vertelt over de rol van AFAS in dat succesverhaal.

LMC is een van de drie firma’s die Arne onder zijn hoede heeft. De rode draad: liften. LMC is groothandel in onderdelen en volledige installaties. De Lift bvba installeert en moderniseert dan weer liften in Oost- en West-Vlaanderen. DWB Liften doet hetzelfde in de regio Brussel. “Drie jaar geleden kocht ik LMC en De Lift bvba over. Bij geen van beide firma’s waren de processen geautomatiseerd. Vooral bij LMC was de nood hoog: daar werkten ze nog met allerlei losse programma’s en documenten. Wat zorgde voor dubbel werk en een gebrek aan transparantie. Bij De Lift bvba was er wel een eerste aanzet tot digitalisatie gebeurd, maar die voldeed niet. Als je techniekers op de baan hebt, is het belangrijk dat je alles live kan opvolgen. Dat je makkelijk en snel gegevens met hen kan uitwisselen."


Alleskunner

“Dus ging ik op zoek naar één pakket dat dat allemaal kon. Op aanraden van een toenmalige IT-leverancier liet ik AFAS langskomen voor een demo. Ik was meteen onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid van hun software. Een maand later waren we al aan het implementeren.” 

“Het kostte tijd, maar het resultaat mag er zeker zijn. Bij groothandel LMC - De Lift bvba gaan we nu in één vlotte beweging van offerte tot factuur. Met een minieme kans op fouten of zaken die over het hoofd worden gezien.”


Maatwerk

“Bij LMC was het hele proces redelijk simpel: je koopt onderdelen in en verkoopt ze weer. Da’s makkelijk te vatten en dus ook eenvoudig te automatiseren. Maar bij De Lift kwam maatwerk kijken. Omdat het zo veel processen zijn en omdat we met veel meer specificaties moesten rekening houden. De implementatie duurde wat langer, maar ook hier hebben we nu één vlot en geïntegreerd proces.”

“Neem nu onze aankoper. Vroeger hield hij zijn stock een beetje op intuïtie op peil. Nu ziet hij met één klik op de knop welke materialen zijn opgevraagd en wat hij moet bijbestellen. Hij beslist beter en sneller. En onze voorraad klopt altijd.”


Vaarwel manueel werk, welkom totaaloverzicht

“Voor onze facturatie is manueel werk verleden tijd. Vroeger moesten ze elke factuur manueel uittypen – dat kost je niet alleen uren, maar betekent ook een hoge kans op fouten. Ook dit gebeurt nu met één klik. Zo winnen we dankzij AFAS één dag per week.”

“Ikzelf heb dan weer een beter overzicht. Echt alle resultaten, alle cijfers zijn live beschikbaar. Samen met onze consultant maakte ik enkele rapporten aan die me alles tonen wat ik wil weten. Ik heb een perfect zicht op onze business en de stand van zaken bij onze klanten. Zitten we op niveau? Lopen we voor op een bepaalde target?”

Klus geklaard, lijkt het dan. Maar Arne kijkt alweer vooruit. “Ik zit om de twee maanden samen met onze consultant. Dan bekijken we samen wat beter kan en welke interessante functionaliteiten toekomstmuziek kunnen zijn voor ons.”


Van België naar Nederland

“We bekijken bijvoorbeeld of we een planning kunnen integreren voor onze techniekers. Ook nog te doen: onze nieuwe Nederlandse dochterfirma automatiseren. Ook daar willen we AFAS uitrollen. Dat zou vrij snel kunnen gaan, want we hebben het nu in de vingers.”

“Wij blijven steeds verder groeien. We zijn op korte tijd van 15 naar 40 medewerkers gegaan. We blijven ook verder evolueren. Die drang om steeds te verbeteren, herken ik ook bij AFAS. Op één of andere manier blijven ze me steeds een stap voor door telkens nieuwe features toe te voegen aan hun pakket. En zo komt het dat we niet op elkaar uitgekeken raken.”