Beginnen doen we nog vrij standaard: met een kennismakingsgesprek. Even checken welk vlees we in de kuip hebben. Niks nieuws, denk je nu. Toch wel. Als je het als bedrijf maar goed aanpakt. Maak je er eenrichtingsverkeer van? Waarbij jij vertelt over je bedrijf, enkele clichévragen stelt, en de kandidaat zijn ingestudeerde antwoorden aframmelt? Echt niet. Want zo kom je niet tot een dialoog. En leer je die sollicitant niet kennen. Maar wij willen ‘m niet alleen leren kennen, wij willen ‘m ook enthousiast maken. Hem goesting doen krijgen om voor AFAS te werken.
Dat enthousiasme, die passie, die willen wij ook terugkrijgen. Tijd voor ronde twee. Na het eerste gesprek geven we het boek Van Spaghetti naar asperges mee. Dan begint voor onze kandidaat het echte werk. Eén: lees het boek. Twee: presenteer jezelf aan de hand van de zes letters waar het hele boek rond draait, het SIMPEL-model. Snelheid, Integratie, Meerwaarde, Passie, Eenvoud en Lef. Wat betekent Snelheid voor jou? Wat is volgens jou Meerwaarde?
Natuurlijk blijft het niet bij voorstellen. De sollicitant moet zich ook aan ons verkopen. En ons, dat zijn ik, Operation Managers Machiel Den Dekker en twee toekomstige directe collega’s. Pas bij vier ja’s heb je de job. Machiel en ik mogen het nog zo leuk vinden, als er één nee tussenzit, nemen we je niet aan.
Onze kandidaten krijgen precies één week de tijd om die presentatie voor te bereiden. Zo weten we of hij iets kan neerzetten onder tijdsdruk. En we willen ook zijn reactie zien als we hem vertellen dat hij maar één week heeft. Hoe reageert een kandidaat op die deadline? Wordt hij zenuwachtig? Dat vertelt ook al veel over iemand.
In tien minuten moet je ons weten te overtuigen. Tot daar de spelregels. Voor de rest is de kandidaat vol-le-dig vrij om de presentatie in te vullen zoals hij dat wil. Wil je een PowerPoint of Prezi doen? Prima. Hou je het bij een flip chart? Ook goed. Eén keer zijn we verrast met zelfbereide croissants. Een andere kandidaat zette dan weer plots zijn kind op tafel met de boodschap: Dit ben ik. En van daaruit bouwde hij zijn presentatie op. Geweldig, toch?
Die presentatie, dat is onze manier om te testen of die creativiteit erin zit. Of die kandidaat de passie heeft die wij zo belangrijk vinden. Of hij assertief genoeg is om zijn mannetje te staan. Sommigen schitteren echt als ze daar staan. Die flikkering in hun ogen op dat moment, vertelt je meer dan honderd van die afgekauwde sollicitatievragen.
Zes letters, tien minuten: meer heb je niet nodig.