CRM en de klantreis


Langdurige relaties bouwen. Het klinkt eenvoudig - en dat is het in feite ook. Het belangrijkste is eerst om klanten te vinden. Of beter nog, dat klanten jouw bedrijf vinden. Vervolgens kan je de klant flink in de watten leggen. Mocht het zo ver komen, dan is het soms beter voor beide partijen om afscheid te nemen. Om vervolgens het cirkeltje weer opnieuw op te starten.




De klantreis in de praktijk

Allerlei contactgegevens van uiteenlopende relaties die op meerdere plekken in de organisatie zijn ondergebracht in verschillende softwarepakketten, die in het gunstigste geval onderling gegevens kunnen uitwisselen maar dat in de praktijk natuurlijk bijna nooit doen. Gevolg: de invoer, het synchroniseren én het up-to-date houden van die bestanden vereist veel handwerk en kost onnodig veel tijd en geld.

Onze software stelt professionals in staat om no-nonsense relatiebeheer echt in praktijk te brengen. Alle waardevolle bedrijfsinformatie in één vloeiend proces. Daarnaast zorgen uitgebreide dashboards en analyses ervoor dat je altijd een actueel inzicht hebt. Zo weet je precies in welk proces de (potentiële) klant zich bevindt.





Wat kan je verwachten van CRM software?


De belangrijkste onderdelen!


1. Inzicht in het verkoopproces

In de forecast legt elke accountmanager of verkoper vast hoe ver hij is in het verkooptraject, wat de verwachte orderwaarde is en met wie hij in concurrentie is. Zo ontstaat actueel inzicht in de toekomstige verkopen en kan je makkelijker sturen op targets.

2. Ieder zijn eigen portal

Communiceren met jouw (potentiële) klant wordt een stuk makkelijker als je alle informatie op één plek kunt verzamelen. Zo maak je bijvoorbeeld een prospect portal waar offertes en afspraken in terug te zien zijn. Eenmaal klant, is een klantportal uiteraard een uitkomst. Maar ook een leveranciersportal is zo op te richten.

3. Evenement management

Organiseren van evenementen is een specialistisch vak waarbij het voortraject minstens zo belangrijk is als de eindevaluatie. Met de software heb je een stevig fundament waarop jouw informatievoorziening voor en na ieder evenement inzichtelijk is.

4. Workflowmanagement

Met workflows kan je de dagelijkse processen in de organisatie feilloos, efficiënt en zo standaard mogelijk uitvoeren. Je gebruikt workflows om processen te automatiseren en papiergebruik te verminderen. Naast het gebruik van de standaard meegeleverde workflows kan je ze ook zelf bouwen. Hierdoor kan de workflow helemaal afgestemd worden op jouw manier van werken.

5. Leren van jouw fouten

Met dashboards heb je altijd inzicht en maximale controle binnen jouw bedrijf. Zo kan je makkelijk bijsturen als het fout dreigt te gaan. Daarnaast bevinden alle klantgegevens zich op één centrale plek in het digitale dossier. Elke factuur, notitie, e-mail en aanmaning is op die manier makkelijk terug te vinden.


Bekijk ook deze bronnen




Video over de klantportal

Voordelen van CRM software


CRM is een essentieel onderdeel van onze ERP-software. Hier wordt alles vastgelegd met betrekking tot klanten, campagnes, evenementen en verkoop. De echte meerwaarde van CRM komt echter pas boven drijven als alle communicatie met een (potentiële) klant altijd up-to-date is.

De grote voordelen zijn: 

  • CRM gegevens zijn up-to-date
  • Inzicht in het marketing en salesproces
  • Efficiency voordelen
  • Geld, tijd en papier besparen
  • Geïntegreerde portals voor prospects, klanten, leveranciers en evenementen
  • Inzicht door het gebruik van dashboards

Kennis is belangrijk


Klanten en potentiële klanten zijn - net als jouw leveranciers - belangrijk voor de continuïteit van de organisatie. Het is daarom essentieel om van deze relaties zoveel mogelijk te weten en vast te leggen. Alleen dan kan je optimaal inspelen op alles wat hen aangaat: wensen, vragen, voorkeuren, maar ook klachten.

De kwaliteit van het contact tussen een organisatie en haar zakenrelaties is afhankelijk van informatie die de medewerkers ter beschikking hebben. In CRM worden alle klantgegevens eenmalig en centraal opgeslagen en zijn voor iedere medewerker beschikbaar. Het systeem is daarbij flexibel in te richten naar jouw eigen, specifieke informatiebehoefte.

Bekijk de klantreis

Blog over CRM en de klantreis



Event intelligence: slim en doelgericht investeren in jouw relaties

Event intelligence: slim en doelgericht investeren in uw relaties

De software van AFAS bevat een onderdeel dat Cursusmanagement heet. Dat onderdeel is buitengewoon in trek bij organisaties die evenementen organiseren of cursussen aanbieden. Professionele partijen dus, die erbij gebaat zijn dat de gegevens van deelnemers foutloos worden geregistreerd. Want uiteindelijk wordt er een factuur verstuurd en de kans dat die betaald wordt, is natuurlijk groter als alle gegevens juist zijn ingevoerd. Lees de volledige blog.

Auteur: Henk van der Schuur, Platform manager

Neem contact op!

Maak een afspraak

Wil je graag meer informatie over wat onze software voor jouw bedrijf kan betekenen? Maak dan een afspraak!

Download de brochure

De budget tot betaling-visie zit verankerd in onze ERP software. Wil je meer weten over de software?
Download dan de brochure.