Wat verkies jij? Een familiebedrijf of een multinational?

Geen interesse in overnames. Dat staat altijd te lezen in de out of office van onze CEO Bas. AFAS is én blijft een familiebedrijf. Want firma’s die druk bezig zijn met fuseren, hebben geen tijd voor jou: de klant.

Ton van der Veldt en Piet Mars richtten AFAS op in 1996. In 2009 namen zonen Bas van der Veldt en Arnold Mars de touwtjes in handen. De gewone gang van zaken, denk je dan. Niet helemaal. Want op dat moment was AFAS geen kleine speler meer. Waardoor we op de radar kwamen van de grotere jongens. Zeker in onze sector, waar het motto soms lijkt: overnemen of overgenomen worden.Daar doen wij dus niet aan mee. Omdat het merendeel van al die acquisities slecht afloopt. En omdat we er gewoon niet in geloven. Het kost namelijk veel tijd en energie om alles achteraf te stroomlijnen. Tijd en energie die je niet kan investeren in je product of klanten.


1 + 1 is niet 1

Van twee bedrijven één maken, resulteert altijd in toegevingen. Te veel toegevingen, wat mij betreft. Want hoe krijg je bijvoorbeeld twee bedrijfsculturen op één lijn? Als één bedrijf een heel uitgesproken identiteit heeft, lijkt me dat eenmission impossible.

Een sterke bedrijfscultuur is nu net iets typisch voor een familieonderneming. Uiteraard zijn er ook grote spelers met duidelijke waarden, maar volgens mij is het bij een familiebedrijf vanzelfsprekender. Omdat het er wat gemoedelijker aan toe gaat. De top van het bedrijf zich oprecht betrokken voelt met hun medewerkers. Dat is minder het geval bij zo’n investeringsmaatschappij die één van haar poppetjes als CEO aan de top parkeert.

En wat die marketingjongens van die multinationals ook beweren: een bedrijfscultuur moet groeien. Het is een werk van lange adem. Dat brengt ons bij de grootste troef van een familiebedrijf: de duidelijke langetermijnvisie.

Jagen op kwartalen of mikken op de lange termijn?

Want waarom zijn die multinationals vaak zo onpersoonlijk? Omdat ze simpelweg de tijd niet hebben om na te denken over hun waarden en identiteit. Ze zijn druk bezig met herstructureringen. De overkoepelende investeringsmaatschappij zoekt alweer naar overname zoveel. Op enkele jaren tijd passeert CEO na CEO. Die allemaal snel moeten presteren, om toch maar die kwartaalcijfers te halen. En je weet wat ze zeggen over nieuwe heren…

In een familiebedrijf blijven die heren op post. Daardoor is er een stabiele basis voor een strategie die verder kijkt dan enkele maanden. Daardoor ligt de focus ligt niet op de kwartalen, maar op de verre toekomst. Toen ik al die jaren geleden bij AFAS begon, waren we al bezig met de software die uitkomt in 2019. Met een veel kleiner team, dat wel. Maar het doel was toen al duidelijk: op een revolutionaire manier software bouwen.

Pakje boter

In zee gaan met een familiebedrijf geeft je dus een bepaalde zekerheid. En dat is belangrijk voor onze klanten. Want je processen automatiseren, is wat anders dan een pakje boter kopen. Het is een strategische zet, waar veel huiswerk aan vooraf gaat. Firma’s die voor onze software kiezen, doen dat voor de lange termijn. Niet dit jaar zus en een ander zo.

Dan is het goed om te weten dat die software onze hoofdprioriteit is én blijft. Bij ons geen investeringsmaatschappij die plots andere accenten legt. Of de geldkraan dichtdraait.

Dus zeg het eens: wat mag het voor jou zijn als klant? Een familiebedrijf of een multinational?


[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]