Aan het woord - Salesmanager Jeroen Gysen

We draaien de rollen om en laten jullie een kijkje nemen in ons team. Elke keer vertelt een andere medewerker over zijn functie, het team en hoe hij AFAS laat groeien en bloeien. Vandaag is het aan Jeroen Gysen, Salesmanager bij AFAS.

 

 

Salesmanager - Jeroen Gysen

 

 

"Ik ben in april 2016 begonnen bij AFAS op de commerciële binnendienst. Een leuke functie waarbij je AFAS goed leert kennen. Na 1,5 jaar in Team Commercie te hebben gezeten, ben ik in januari 2018 doorgegroeid naar een salesfunctie. Binnen Team Commercie wordt er geen onderscheid gemaakt tussen HR- en ERP-prospecten, maar als sales is het wel belangrijk je te specificeren in een bepaalde sector. Mijn voorkeur ging vanaf het begin al uit naar ERP en dit heb ik dan ook duidelijk aangegeven. Ik mocht me meer en meer focussen op die prospecten en zo ben ik binnen AFAS verder gerold tot salesmanager ERP."

Mijn dag als salesmanager

"Als sales is geen enkele dag hetzelfde! Dat is enerzijds het leuke en uitdagende aan de job, maar anderzijds maakt dat het ook vaak moeilijker. Mijn weken zijn altijd zo verschillend, er is geen routine. Daardoor moeten we altijd scherp blijven." 

"Meestal is er toch wat structuur in mijn dagindeling. In de voor-of namiddag heb ik een afspraak bij een potentiële klant. Team Commercie had het eerste contact met de prospect en geeft ons, de salesmanagers, een basis aan informatie mee. Het eerste gesprek is altijd open, zonder al te veel voorbereiding. We bespreken hun huidige bedrijfsprocessen, waar de uitdagingen liggen en waar een ERP-oplossing kan helpen. Daarna werken we de gekregen informatie verder uit zodat we concrete feedback kunnen geven. Op die manier kan de prospect dieper kijken naar een eventuele samenwerking. De helft van de dag spendeer ik met andere woorden bij een klant, de overige tijd gebruik ik voor de administratie. Het gebeurt uiteraard ook dat mijn volledige dag in het teken van een belangrijke demo staat. Alles wordt op punt gezet en ik verwerk de laatste details van de demo, eventueel met een collega."

"Tussendoor ben ik erg veel aan het telefoneren met lopende trajecten. Opvolging is als salesmanager zeer belangrijk om een zicht te krijgen over hoe zij tegenover AFAS staan. We volgen constant op maar af en toe neemt de drukte van de dag het over... Het is met andere woorden niet altijd evident een goed moment te vinden om dit in orde te krijgen. Ik probeer mijn administratie dan ook zo veel mogelijk op kantoor te doen zodat ik, indien nodig, met collega's kan overleggen. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk de contacten op die manier te onderhouden!"

Mijn team

"Binnen ons salesteam zijn we opgedeeld in twee focusgroepen. Langs de ene kant hebben we HR waar mijn collega's Thibault, Thomas en Isabelle in gespecialiseerd zijn. Daarnaast heb je ERP dat Bart, Lynn en ikzelf op ons nemen. Onze commercieel manager Jimmy werkt overkoepelend. Hij ondersteunt ons allemaal, doet mee de opvolging en leidt alles in goede banen."

"Hoe we omgaan met elkaar? Sales is vaak een harde wereld met strenge targets. Het leuke aan ons team is dat iedereen op zijn eigen manier vecht voor zijn target. We ondersteunen elkaar en kunnen altijd ten rade gaan bij collega's. Eenmaal per maand zitten we per team ook samen voor een forecast. Hier bespreken we de trajecten en hoe we moeilijke zaken kunnen aanpakken. We zitten allemaal veel in de auto en hebben vaak telefonisch contact om de komende of voorbije afspraak te bespreken." 

"Elke salesmanager heeft zijn eigen trajecten waar je verantwoordelijk voor bent. Je kan wel bij collega's wat ondersteuning vragen maar er is altijd één sales verantwoordelijk voor een traject. Deze worden onderverdeeld op basis van regio, grootte, sector of type bedrijf."

Als salesmanager is een belangrijke eigenschap...

"Het belangrijkste vind ik vooral oprecht enthousiasme. Je moet niets forceren want dat hebben prospecten vaak snel door. Enthousiast meedenken en samen oplossingen zoeken, dat is wat ons een goede sales maakt. Prospecten merken dat je om ze geeft en zo win je vertrouwen. En dat is het tweede belangrijkste: vertrouwen! Uiteraard moet de software functioneel kunnen wat de prospect wenst maar als er geen vertrouwen is, zal het ook geen goede match zijn." 

"Daarnaast blijft het een salesfunctie. En dat betekent dat de resultaten soms niet zijn wat je verwacht had. Als het even tegenslaat, is het gevaar groot dat je gefrustreerd raakt. Tegenslag kan altijd gebeuren, maar het is belangrijk dat je de moed niet verliest en blijft gaan. Er wordt uiteindelijk altijd naar de cijfers gekeken, maar er zit een verhaal achter elk salestraject! Bij AFAS leer je in eerste instantie heel snel je plan trekken. Ze laten je bewust eens tegen de muur lopen om je zo te doen inzien wat de volgende stap is. Door zelf kritisch te zijn, ben ik echt gegroeid. Ik vind van mezelf dat ik op vlak van assertiviteit een mooie evolutie aan het maken ben bij AFAS."