Aan het woord - Eventmanager Lena Grazia

We draaien de rollen om en laten jullie een kijkje nemen in ons team. Elke maand vertelt een andere medewerker over zijn functie, het team en hoe hij AFAS laat groeien en bloeien. De eerste aan het woord is Lena Grazia, Eventmanager bij AFAS.

 

 

Eventmanager - Lena Grazia

 

 

"Ik ben ondertussen een beetje het moedertje van AFAS geworden. Sinds april 2014, ondertussen dus al wel enkele jaren, werk ik bij AFAS. Momenteel ben ik Eventmanager!", begint Lena. "Ik ben in 2014 begonnen als commercieel medewerker. In mijn takenpakket zat niet enkel het commerciële deel, de sales, maar ook een stuk marketing. AFAS was in 2014 natuurlijk kleiner dan nu. Bij het marketing gedeelte hoorde ook de organisatie van de evenementen. Zo ontdekte ik dat ik affiniteit had met de evenementenwereld. Later kwam de vraag of ik me wou focussen op de events. Daarnaast neem ik ook andere taken op mij, onder andere media- en radiocampagnes, organisatie van KV Mechelen, ..."

"Ik wou graag de volledige marketing op mij nemen. Maar bij AFAS heeft elke commercieel medewerker zijn eigen marketingtaken. Doordat we nu ook sterk gegroeid zijn, is het beter dat het wat verdeeld wordt. Ook het aantal georganiseerde evenementen werd groter en groter. Ik ben er dus een beetje in gerold maar sinds begin 2018 ben ik officieel Eventmanager." 

Mijn dagoverzicht?

"In het marketingteam is geen enkele dag hetzelfde! Ik heb na verschillende jaren als commercieel medewerker nu afstand genomen van de sales, maar ik ben nog steeds trots op ons team en op wat we doen. Een commercieel medewerker begint de dag met de funnel te bekijken. Zo hebben we een overzicht van de te contacteren prospecten. Het doel? Een afspraak maken zodat we kunnen kennismaken. Daarna is het tijd voor de creatievere zaken. Zoals ik reeds zei, wordt onze marketing verdeeld over de verschillende collega's. Dan heb ik het over klantverhalen schrijven; de website onderhouden; marketingstrategieën opzetten en implementeren voor verschillende sectoren; ... Ook op het digitale aspect wordt gefocust. We doen veel en we doen het samen!" 

"Ook als Eventmanager kan ik mijn creatieve zelf laten gaan! Ik heb verschillende projecten met verschillende uitdagingen. Ik heb een planning voor de komende events en bekijk elke dag wat mij te doen staat. Belangrijk is om prioriteiten te stellen en deze goed op te volgen. Met de juiste opvolging en goede administratie ben je voor je het weet van concept tot implementatie!" 

Mijn team

"Het marketingteam bestaat momenteel uit 5 collega's, vol energie en enthousiasme. We kunnen goed lachen met elkaar maar weten ook wanneer we serieus moeten zijn. We zijn niet bang om elkaar uit te dagen en kritisch met elkaar om te gaan. Opmerkingen worden niet aanvallend opgenomen. We kunnen aangenaam werken, fair werken. Ook al hebben we binnen het team elk onze eigen taken; we staan altijd klaar om hulp aan te bieden. Elk van ons heeft zijn sterkere en iets minder sterke kanten en daarom kunnen we juist zo veel van elkaar leren. En dat vind ik een belangrijke eigenschap voor een team!" 

"Zoals reeds aangegeven, zijn bij ons de taken mooi verdeeld. Ik neem uiteraard als Eventmanager de events op mij. Sales en Marketing gaat wat verder en valt zeker niet te onderschatten. Het neemt wel wat tijd in beslag om dit goed te doen. Doordat we zowel het commerciële als de marketingtaken door een team laten doen, kunnen we erg snel inspelen op bepaalde doelgroepen. Het voordeel is dat we juist door deze combinatie een mooie bron aan informatie hebben. We weten welke marketing werkt bij welke doelgroep en kunnen onze sales koppelen aan de marketingstrategieën. Commercie en marketing gaan hand in hand... Ik vind het mooi dat we beide aspecten doen." 

In het marketingteam is een belangrijke eigenschap... 

"Discipline en flexibiliteit! Ook al durf ik hier zelf ook soms van af te wijken... Er gaat altijd wel iets mis bij het organiseren van een evenement. Je mag niet té perfectionistisch zijn, maar je mag ook de details niet uit het oog verliezen. Het is met andere woorden soms moeilijk om een goede middenweg te vinden. Ik vind een 'helikopterview' erg belangrijk. Van bovenaf het overzicht behouden maar toch kritisch kunnen zijn tegenover jezelf en de partners. En goed onderhandelen! Daar draait alles natuurlijk om."

"Ik denk dat het meest uitdagende de verandering binnen Team Commercie is. Door de doorgroeimogelijkheden veranderen de teams binnen AFAS vrij snel. Ook is het belangrijk om uit je comfort zone te durven stappen. Er wordt veel gebeld naar prospecten en dat is niet voor iedereen even gemakkelijk."

"Op persoonlijk vlak heb ik vooral gemerkt dat mijn zelfvertrouwen gestegen is. Ik wist niets van het bedrijfsleven toen ik meer dan 5 jaar geleden startte bij AFAS. Nee durven zeggen en wat meer opkomen voor mijn mening zijn ook twee eigenschappen waarin ik echt gegroeid ben. Het leukste vind ik zeker ons hechte team. Er wordt flink gefocust op de groepssfeer. We doen bij AFAS veel verschillende uitjes waardoor we ook als team dichter naar elkaar groeien."