Evaluatiegesprekken zijn te vaak het einde

In dit stuk legt senior consultant Mieke Verelst uit hoe AFAS je kan helpen om het talent in jouw organisatie ten volle te ontwikkelen!

"Talent management heeft verschillende facetten. Welke invulling je er precies aan geeft, laat ik aan jou over. Maar het uiteindelijke doel, is altijd hetzelfde: je meest getalenteerde medewerkers laten doorgroeien. Ik vertel je graag hoe onze software jou hierbij kan helpen."

"Nog te veel bedrijven houden geen evaluatiegesprekken. Jammer! Want dat is de eerste stap naar het managen van het talent binnen een organisatie.

Plant jouw bedrijf dat type gesprekken wel systematisch in? Top! Maar wacht nog met jezelf op de borst te slaan. Heel wat organisaties houden namelijk wel evaluatiegesprekken… maar doen er niets mee. En dat is stap drie.

Je hebt een stap overgeslagen, hoor ik je nu denken. Toch niet. Want tussen plannen maken en er daadwerkelijk mee aan de slag gaan, ligt de inhoud. En dat is waar het gesprek om draait." 

Het doel van het gesprek: doelen

"In evaluatiegesprekken is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Die kunnen bedrijfsgebonden zijn. Bijvoorbeeld: vijftig leads genereren binnen een bepaalde periode. Of een bepaalde target halen tegen het einde van het jaar.

Maar talent management stopt niet bij bedrijfsgebonden doelen. Het gaat om de competenties van je medewerker. Welke skills heeft hij of zij al? Waar wilt je medewerker zelf aan werken? Welke vaardigheden zijn belangrijk om in je bedrijf door te groeien? Hoe zal je medewerker zich moeten ontwikkelen om kans te maken op die bepaalde functie?

Het is pas als jullie samen doelen stellen, dat jij kan opvolgen. Dat jij in kaart kan brengen welke richting het uitgaat." 

Plannen, luisteren… en actie!

"Onze software geeft jou hiervoor de nodige houvast. Dankzij AFAS hou je altijd het overzicht. Van de planning, over de doelen tot een persoonlijk traject voor elke individuele medewerker.

Per medewerker creëer je een digitaal dossier met daarin de beoordelingsgesprekken aan het einde of het begin van het jaar. Maar even goed wat besproken is tijdens de tussentijdse opvolgingen.

Zo sla je die essentiële informatie allemaal op één centrale plaats op. Maak je alles voor jezelf én je medewerker transparant. En weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. Waar in het traject hij of zij precies zit. Wat de volgende stappen zijn: een externe workshop, een interne opleiding…"

Traject op maat

"Zo kan je iedereen een uitgestippeld traject op maat aanbieden. En schuif je volgend jaar niet opnieuw aan tafel om dan te beseffen dat er absoluut niets is gebeurd…

Zo bouw je iets op op de lange termijn. En haal je het meeste uit je toppers. En zij uit zichzelf."