“Een HR professional wordt steeds meer een kennismakelaar in plaats van een zuivere personeelsmanager. Om deze verandering goed te kunnen verteren dienen alle HR-medewerkers heel nauw samen te werken zodat ze op dezelfde lijn zitten en goed kunnen inspelen op strategie van lange en middellange termijn. De oude werkwijze met beoordelingsgesprekken, personeelsschouw en dergelijke kijkt achteruit. De verandering die men nu maakt is dat er vooruit gekeken wordt.”
Alles wordt steeds sneller, gekker en minder voorspelbaar volgens Ingrid Kerr: “Maar wél voorspelbaar is dat talent noodzakelijk is voor het aanpakken van toekomstige taken die nu nog niet eens precies omschreven kunnen worden. Dat betekent dat flexibele werkkrachten noodzakelijk zijn. Het afwegen van welk talent wanneer nodig zal zijn is voor elke organisatie een belangrijke uitdaging. Er moet een combinatie gemaakt kunnen worden tussen de vraag van de organisatie en de beschikbare mensen op de arbeidsmarkt. Dat is in vele opzichten echt een heel nieuw domein.”
Het boeien en binden van jonge talenten is opvallend moeilijker vergeleken met vroeger. In het verleden is Kerr nog HR directeur bij Yacht geweest en ze heeft als adviseur een heel aantal multinationals geholpen met hun personeelsbeleid. “Ik heb toen ondervonden dat het voor grote bedrijven vaak een hele uitdaging is om een structuur te creëren waarin jonge mensen zich thuis voelen op het werk”, zegt Kerr. Jonge mensen lijken veel minder gehecht aan hun werkgever en veel meer aan de opdracht die ze moeten uitvoeren. Die opdracht moet waardevol zijn en ergens toe dienen. In alle onderzoeken staat waardevol werk bovenaan, samen met de mogelijkheden tot verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Kerr geeft aan dat de rol van HRM ontegensprekelijk belangrijker wordt door het toenemende belang van die slimme vormen van talent management. Maar om die rol zo optimaal mogelijk op te nemen moeten er nog stappen gezet worden, vindt ze. HR zit vaak nog te laat in de keten en wordt nog steeds te weinig als een van de noodzakelijke pijlers gezien. “Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat HR meer zichtbaarder wordt”, zegt Kerr: “Dat houdt in dat ook HR professionals beter moeten weten hoe de juiste stappen gezet moeten worden. HR-medewerkers zijn zich bewust van de rol die ze moeten vervullen, maar ze weten nog niet altijd hoe dat concreet vorm te geven, waar ze de informatie vandaan moeten halen en welke stappen gezet moeten worden.”