Creneau: Van Hasselt tot Dubai: internationaal, maar toch centraal.

De Tomorrowland Boutique in hartje Antwerpen. Hippe burrito-restaurants in Frankrijk. Tot zelfs trendy bars in Dubai. Creneau International ontwerpt en bouwt interieurs over heel de wereld. Om het overzicht te bewaren op al die projecten, kozen ze voor AFAS. CFO Kris Willems en Finance Controller Joyce Heylen geven tekst en uitleg.

De realisaties van Creneau ademen één voor één creativiteit en vakmanschap uit. Maar de weg naar de finale oplevering is intens. In de interieurbouw zijn een strakke planning, een nauwgezette opvolging en een correct kostenbeheer alles. Toch als je wil meedoen met de grote jongens. De sleutel tot succes ligt voor Creneau in een gecentraliseerd projectenbeheer. “Bij elk project zijn heel wat partijen betrokken”, verduidelijkt Kris. “Onze designers zijn eerst aan zet. Dan is het aan de projectmanagers. Zij plannen, coördineren en bestellen de materialen. Onze schrijnwerkerij staat dan weer in voor de productie.”

Link boekhouding en projecten

“Daarom is een totaaloverzicht erg belangrijk. Zeker voor de kosten. Maar daarvoor moet er een link zijn tussen je boekhoudpakket en projectenbeheer”, vertelt Kris. “Die was er vroeger niet.”  Wat resulteerde in tijdrovend puzzelwerk. Joyce: “Alle onkosten werden in een postvak geduwd, samen met de andere post. Aan mij om die aankoopbewijzen en bonnen te ontwarren: welke kosten horen bij welk project?”


Snellere opvolging. Helemaal tot in Dubai

“Alles loopt nu sneller en efficiënter. Onze projectmedewerkers geven de aankoopfacturen op een gestandaardiseerde manier in via Profit. Komt er iets niet overeen met de inkooporder? Kan ik nu allemaal perfect opvolgen. Zo spelen we veel korter op de bal. Ik zie nu meteen of een bepaalde bestelling al is geleverd. Van de voor- tot de nacalculatie: alles gebeurt nu gecentraliseerd via AFAS. Zo kunnen we zelfs de projecten opvolgen van ons kantoor in Dubai.”

Minder kans op fouten, meer transparantie…

Gaat ook een pak vlotter: de personeelsadministratie. “Vóór AFAS moest ik nog veel manueel ingeven. Een voorbeeld: vroeger legde een verlofaanvraag hier een lang traject af. Nu vragen onze werknemers alles zelf aan via InSite. Minder kans op fouten, minder administratie voor mij en meer transparantie voor onze werknemers. Hoeveel uren verlof heb ik nog? Hoe zit het met mijn vorige aanvraag? Kunnen ze allemaal checken.”

… en meer betrokkenheid

“En als ik een nieuw project open in AFAS, krijgt iedereen daar een melding van. Hetzelfde voor verjaardagen, een werknemer  die x aantal jaren in dienst is… Ook onze Facebook is gekoppeld aan InSite. Allemaal manieren om de betrokkenheid bij onze werknemers te verhogen.”

Fan van alles-in-één

Het laatste woord is voor Kris. “In mijn 15 jaren bij Creneau zag ik al veel pakketten en werkmethodes de revue passeren. Voor de bouw is er veel specifiekere projectsoftware dan AFAS op de markt. Ook voor je boekhouding zijn er programma’s die meer kunnen. Maar dit is de eerste keer dat de link tussen onze projecten en onze boekhouding goed zit. Ik ben een enorme fan van alles-in-één. En ook al betekent dat soms opofferingen maken: al onze verschillende vennootschappen en internationale activiteiten zijn toch maar mooi gecentraliseerd nu. Nu nog nadenken over hoe we onze projectplanning kunnen onderbrengen in AFAS.”