Weg met de ça va-bedrijven!

Je kent er vast een heleboel: van die bedrijven die absoluut niets bij je losmaken. Ze zijn ok in wat ze doen, maar ook niet meer dan dat. Ze gaan geruisloos op in de grote massa. Ik noem ze ‘ça va-bedrijven’. Werk jij voor zo’n type onderneming? Dan is het hoog tijd dat je de boel wakker schudt!

Hoe het dan wel moet? Neem nu onze klant Coolblue: een mooi voorbeeld van een jonge en dynamische onderneming. En ook nog eens een familiebedrijf. Dan scoor je sowieso bonuspunten bij mij.

Glimlach en knipoog

Coolblue bekijkt alles puur vanuit de klant. Hun baseline? Alles voor een glimlach. En bij hen zijn dat meer dan mooie woorden, want achter die baseline schuilt een haast obsessieve focus op klanttevredenheid.

Die glimlach vind je ook terug in alles wat ze doen. Hun marketingcampagnes zitten vol humor, zijn leuk bedacht en met een knipoog gebracht. Kortom: Coolblue is een bedrijf dat iets uitstraalt.

Plastische chirurg

Een ander voorbeeld: ZEB. Ook deze naam doet waarschijnlijk een belletje rinkelen. Het is de kledingzaak die in opspraak komt als ze nog maar eens de sperperiode negeren. Solden van dan tot dan? Mooi niet! Dat bepalen wij zelf wel. Die doen gewoon hun eigen ding, los van alle regeltjes en wetten.

Met als hoogtepunt van verzet een heel bijzondere hoofdprijs voor één van hun wedstrijden. Voor 5.000 euro kortingsbonnen… bij de plastische chirurg. Ongezien! En of dat ethisch verantwoord was, daar gaat het nu niet om. Waar het wel om gaat: het was een campagne waarover werd gesproken. Je was voor of tegen. Het was haast onmogelijk om je neutraal op te stellen.

Anders, maar niet duurder

Net zoals Coolblue en ZEB geloven wij van AFAS ook in anders zijn. Omdat je door anders te zijn, het verschil maakt. Je springt ertussen uit. Het is Daarom sturen wij in de zomer een ijskar naar onze klanten. Of geven we een voetbaltafel weg – persoonlijk afgeleverd door een spelersdelegatie van KV Mechelen.

Twee voorbeelden die aantonen dat anders zijn, niet moeilijk of complex hoeft te zijn.

Wakker worden!

Klaar om jouw bedrijf wakker te schudden? Begin dan met de kleine dingen. Geen flesje wijn als eindejaarscadeau voor je klanten, maar iets origineler. Iets dat uit je hart komt.

Of geef een frisse toets aan een oud idee. Stel: je nodigt je klanten elk jaar uit voor een businesslunch in dat ene chique restaurant. Goed initiatief, daar niet van, maar mag het een beetje meer zijn? Of beter: mag het anders zijn? Verhuis je event eens naar een andere locatie.

En dan bedoel ik niet naar een ander restaurant, maar naar een locatie die je totaal niet verwacht. Die absoluut niets met eten te maken heeft. Naar het veld van de lokale sportclub die je sponsort, bijvoorbeeld. Of laat een pop-uprestaurant verrijzen in je kantoor of productiehallen.

Idem voor je marketingcampagnes. Doe eens gek, ga uit de bocht. Als je toch duizenden euro’s neertelt, zet het dan op zijn kop. Zo lanceerden wij een tijdje geleden een radiospot met een zwaar Antwaarps accent. Het aantal reacties dat we daarop kregen – niet bij te houden. Sommigen vonden het echt waardeloos, anderen net heel leuk. Wat ze er ook van vonden: er werd over gepraat.

Ga door… tot het in je DNA zit

Voor je het weet vind je het leuk, dat anders zijn. Dat anders denken over de dingen. En uiteindelijk krijg je de smaak te pakken en wordt het een deel van je DNA. Je gaat een soort antenne ontwikkelen – een reflex om een saai en veilig idee om te toveren in iets geweldigs uniek.


Niet twijfelen, gewoon doen!!

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]