Informatie rondom het coronavirus (COVID-19)



 #Elkzijnbubbel 



Deze pagina is bijgewerkt op 25-05-2020 om 14.00 uur en wordt waar nodig geactualiseerd.

Het coronavirus raast in alle hevigheid over de hele wereld en dit heeft een grote impact heeft op onze maatschappij. De aanpak van de volksgezondheid heeft absolute prioriteit, maar ook vanuit AFAS krijgen wij veel vragen van medewerkers en klanten. Hieronder vind je een selectie van publicaties en richtlijnen voor onszelf en onze klanten.


Vragen?

Heb je een vraag over bijvoorbeeld je cursus of wat je in jouw situatie moet doen? Stel deze aan ons. We zullen proberen er zo goed mogelijk antwoord op te geven. Je kan ons bereiken op info@afas.be of via 015/28.19.10.



Vraag en antwoord


Dienstverlening: consultancy, opleidingen, cursussen, evenementen en afspraken.

Ik volg binnenkort een cursus van AFAS, gaat deze door?

Ja, je cursus gaat door. Deze vindt alleen online plaats. Schrijf je in voor een cursus op de klantportal en we helpen je op weg hoe je de cursus online kunt volgen. Voor 1 september zullen er nog geen fysieke cursussen gegeven worden.

Ik heb een afspraak met een medewerker van AFAS, hoe gaat dit?

Ja, deze afspraak gaat zeker door en telewerken is hier de norm. Vanaf 1 juni gaat ons kantoor terug open met minimale bezetting. Moest je in uitzonderlijke omstandigheden een fysieke afspraak wensen, dan kan de AFAS medewerker hiervoor een kantoorafspraak aanvragen. Onze medewerker neemt zowel bij een online alsook een fysieke afspraak, contact met je op hoe deze afspraak plaatsvindt.

Ik ben een deelnemer van een evenement bij AFAS met een datum tot 1 juni, gaat dit door?

Alle fysieke evenementen tot 1 september zijn afgelast. Waar mogelijk zoeken we naar een alternatief (online) programma (zoals de AFAS Open), of stellen we het evenement uit. 

Welke voorzorgen neemt AFAS bij heropening van het kantoor?
Bij het binnenkomen zal je 2 desinfectiezuilen zien. Naast de balie wordt een plexischerm opgehangen en we vragen iedereen om voortaan zelf zijn koffie of frisdrank te nemen. Na iedere meeting zal het lokaal gedesinfecteerd worden, net zoals een regelmatige desinfectie van de deurklinken ea. Tijdens de lunch zal iedereen zijn broodje bestellen en we vragen in deze periode dat de weinige mensen die op kantoor komen een vaste werkplek kiezen.


Continuïteit

Hoe is de continuïteit van AFAS gewaarborgd tijdens deze situatie? 

De continuïteit van AFAS is belangrijk voor het doorgaan van vele processen in België. Niet alleen is onze software vaak de ruggengraat van een onderneming, ook zorgen vele HR klanten dat de loonstroken via de software worden verwerkt. Daarom heeft AFAS een uitgebreid continuïteitsplan opgesteld, voor zowel de beschikbaarheid van het cloud-platform als de ontwikkeling van de software.

In hoeverre hebben deze omstandigheden gevolgen voor de klanten voor AFAS?

We kunnen er niet omheen: de huidige omstandigheden hebben invloed op iedereen. Zo zijn er ook klanten van AFAS die dit bij ons melden. Standaard is onze dienstverlening opgenomen dat we flexibel omgaan met aanpassingen in de licentie-aantallen. Met klanten die met grotere problemen kampen zijn we actief in contact en worden er - waar nodig - individuele afspraken gemaakt.

In hoeverre is zijn de gevolgen van de huidige omstandigheden terug te zien op het online platform AFAS Online? 

Wij zijn op dit moment geen grote verschillen op ons cloudplatform AFAS Online vergeleken met eerdere situaties. Wij voldoen over voldoende overcapaciteit om eventuele piekbelasting en/of groei te kunnen opvangen. 

Hoe is de crisiscommunicatie georganiseerd? 

Na de uitbraak van het virus is er een crisisteam geformeerd die actief communiceert met alle medewerkers en klanten. In dit crisisteam zijn leden van de directie, HR, customer operations en marketing&communicatie betrokken. 


Medewerkers en maatschappij

Wat doet AFAS om bij te dragen aan de maatschappij tegen deze crisis?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen dragen we hoog in het vaandel en daarom hebben we zowel in België alsook in Nederland een AFAS foundation die op tal van manieren initiatieven ondersteunt. Heb je zelf een idee om je steentje bij te dragen? Kijk dan zeker eens op deze pagina.

Werken de AFAS medewerkers thuis?

Ja, alle AFAS medewerkers werken thuis. Vanaf 1 juni zal het kantoor terug geopend worden waarbij er een minimale bezetting zal zijn.

Ondervindt AFAS last van het nieuwe coronavirus COVID-19 en kan alle dienstverlening doorgaan?

Op dit moment zien wij geen afwijkende verzuimcijfers bij onze medewerkers en zien wij ook geen signalen dat door verzuim onze dienstverlening in gevaar komt.