Elma: "AFAS Software laat ons efficiënt en klantvriendelijk werken"

Tijd om even kennis te maken met het team van Elma in Mechelen. Die communicatieprofessionals zijn dé mediapartner voor beroepsverenigingen in België: Elma maakt en verspreidt hun publicaties voor print en online. De commerciële en administratieve draaischijf van Elma? Je raadt het al: AFAS Software. Commercieel Directeur Steven Hellemans vertelt je waarom hij verliefd werd op het ERP-pakket AFAS.

Steven: “We gebruiken de ERP-module van AFAS Software nu ongeveer 1,5 jaar en we zijn laaiend enthousiast. Verkoop, projecten, facturen, … al onze werkprocessen zitten gestroomlijnd in het pakket, zodat we nu veel efficiënter en klantvriendelijker kunnen werken.”

AFAS nam onze frustraties weg 

“Een voorbeeld uit de praktijk verduidelijkt wat ik bedoel: we maken en publiceren talloze magazines en websites voor onze klanten. Denk onder andere aan de Horeca Krant, de website www.agoria.be of aan GroenGroeien Magazine, het grootste vakmagazine voor tuinaanleggers in ons land. In al die publicaties staan advertenties. Ook dat commerciële medialuik beheren wij voor onze beroepsverenigingen. Stel je voor hoe frustrerend het was voor potentiële adverteerders om het ene na het andere telefoontje van ons salesteam te krijgen. Dankzij AFAS Software is die frustratie verleden tijd.”

 

“Stel je voor hoe frustrerend het was voor adverteerders om het ene na het andere telefoontje van ons salesteam te krijgen. Dankzij AFAS Software is die frustratie verleden tijd.”

“Al voor onze overstap naar AFAS maakten we in ons salesteam afspraken over wie contact opneemt met welke adverteerders. Dat gebeurde mondeling of met de nodige e-mails. Resultaat? De collega’s moesten veel vlaggetjes en signalen in het oog houden tijdens hun zoektocht naar adverteerders. Voor je het wist, maakte je fouten en kreeg je gefrustreerde contactpersonen aan de lijn: ‘Euh, ik heb uw collega gisteren al aan de lijn gehad voor een advertentie in een ander magazine en nu stelt u dit voor?’ Onze aanpak moest dringend veranderen.”

InSite aan de top!

“Vandaag vertelt de software van AFAS ons met wie we contact moeten opnemen. Onze verkopers melden zich aan op InSite en krijgen direct hun takenlijstje voor de dag te zien. Goed om te weten is dat we onze sales funnel in AFAS hebben gebouwd. De software loodst onze verkopers van start tot finish door het commerciële proces en zorgt ervoor dat er geen overlappingen zijn met het werk van collega’s. Het is een droom om zo te werken.”

“Je vraagt je nu waarschijnlijk af wat InSite is? Wel, dat zijn de intranetpagina’s die je met het ERP-pakket van AFAS maakt. Zo leg je een nieuwe, gemakkelijk te gebruiken laag op de krachtige ERP-motor. We werken bijna uitsluitend via dat intranet: het is gebruiksvriendelijk, grafisch aantrekkelijk en je zet het volledig naar je hand. Vergeet dus die doemberichten over standaardsoftware: wat je nodig hebt, is flexibele standaardsoftware zoals AFAS.”

Flexibele standaardsoftware

“Laat me ook die flexibiliteit even met een voorbeeld illustreren. Alweer staat ons verkoopteam daarbij centraal. AFAS loodst ons niet alleen door onze commerciële processen, het pakket verzamelt en analyseert daarbij veel informatie.”

“AFAS berekent per medewerker hoeveel telefoons die moet doen om voor x aantal euro te verkopen. Voeg daarbij de prioriteitenbepaling en kansberekening in de sales funnel en je weet dat we daarmee een krachtig commercieel instrument in handen hebben.”

“Vervolgens berekent het ERP-pakket per medewerker hoeveel calls die moet doen om voor x aantal euro te kunnen verkopen. Voeg daarbij de prioriteitenbepaling en kansberekening in de sales funnel en je weet dat we daarmee een krachtig commercieel instrument in handen hebben. Een instrument dat 100% is afgestemd op de behoeftes van onze organisatie en sector. Niet slecht voor standaardsoftware.”

Kies zélf hoever je gaat

“Of we bij Elma Multimedia nog toekomstplannen hebben met AFAS Software? Natuurlijk! Want wat is hét voordeel van die ERP-software? Je kunt je werkprocessen in je organisatie eindeloos stroomlijnen. Jij bepaalt wanneer het stopt. Dat betekent dat je buitengewoon efficiënt werkt dankzij AFAS. En hoe efficiënter je werkt, hoe klantvriendelijker je bent. Een klantvriendelijke benadering zorgt immers voor een prachtig imago voor alle partijen, beroepsorganisaties, adverteerders en Elma Multimedia. Daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.”