Maak het jezelf gemakkelijk met de verplichte aanwezigheidsregistratie!

In deze blog willen we je op de hoogte brengen van de nieuwe verplichte tijdsregistratie in de schoonmaaksector. Hier vind je alle essentiële punten, zodat je helemaal op de hoogte bent van deze nieuwe wetgeving!

 

Verplichte aanwezigheidsregistratie in 2024

Het jaar 2024 markeert een belangrijke verandering in de Belgische schoonmaaksector. Vanaf 1 september dit jaar wordt de verplichte aanwezigheidsregistratie ingevoerd, een verandering die impact zal hebben op zowel werkgevers als werknemers. Maar geen zorgen, we hebben alle belangrijke informatie voor je doorgenomen.

Wat is de verplichte aanwezigheidsregistratie?

Even opfrissen! Verplichte urenregistratie is een systeem waarbij werkgevers dagelijks de aanwezigheid van hun werknemers op het werk moeten vastleggen. Dit systeem wordt nu ook in de schoonmaaksector ingevoerd om betere arbeidsomstandigheden te creëren voor werknemers.

Waarom nu ook in de schoonmaaksector?

Al vanaf 2014 is de aanwezigheidsregistratie verplicht in de bouwsector. Dit wordt nu uitgebreid naar de schoonmaaksector omdat er ook in deze branche behoefte is aan meer duidelijkheid en transparantie omtrent tewerkstelling.

Het doel van deze maatregel is om gelijke kansen te creëren voor alle bedrijven, sociale fraude tegen te gaan en te zorgen voor eerlijke arbeidsomstandigheden voor alle werknemers in de schoonmaaksector.

 

Voor wie geldt de verplichting niet:

  • De openbare sector en de privésectoren die hun locaties laten onderhouden door eigen schoonmaakpersoneel.
  • Een sportvereniging die een verenigingswerker heeft belast met het schoonmaken van de lokalen.
  • Dienstenchequebedrijven (omdat hun opdrachtgever een natuurlijke persoon is die de reinigingsactiviteiten uitsluitend voor privégebruik laat uitvoeren).

Hoe werkt de aanwezigheidsregistratie?

Het registreren van de aanwezigheid van je werknemers is eenvoudiger dan het klinkt. Je hoeft alleen maar bij te houden wie wanneer op de werkvloer is. Dit kan bijvoorbeeld via een tijdsregistratiesysteem (bijvoorbeeld Appreo of Ortec) welke je kan koppelen aan je AFAS-omgeving. De gegevens moeten uiterlijk de dag na de uitvoering van de werkzaamheden vastgelegd worden.

De verplichting om deze activiteiten te registreren ging eerst in vanaf 1 april. Deze datum is reeds uitgesteld tot 1 september. Tijdens de maanden september, oktober, november en december 2024 zullen de bevoegde inspectiediensten gebruikers ondersteunen om zich aan de nieuwe wetgeving te houden. Er worden geen boetes opgelegd tot 31 december 2024, tenzij er sprake is van fraude.

Deze gegevens moeten worden geregistreerd

Het registratiesysteem moet volgende gegevens vastleggen:

  • Identificatiegegevens van de natuurlijke persoon (Rijksregister en/of Limosa)
  • Adres of geografische omschrijving van de werkplek
  • Hoedanigheid van de persoon op de werkplek (werknemer, zelfstandige, gedetacheerde werknemer, gedetacheerde zelfstandige, aannemer of onderaannemer)
  • Identificatiegegevens van de werkgever (indien van toepassing)
  • Voor zelfstandigen: identificatiegegevens van de natuurlijke persoon of rechtspersoon in wiens opdracht een werk wordt uitgevoerd
  • Datum en tijdstip van elke aankomst, vertrek en rustpauzes

Waarom is dit belangrijk voor jouw bedrijf in de schoonmaaksector?

Door correcte tijdsregistratie houden werkgevers in de schoonmaaksector zich aan de nieuwe wetgeving en vermijden ze boetes. Met een efficiënt en geautomatiseerd systeem helpt deze registratie ook bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Bovendien verbetert het de bedrijfsefficiëntie en versterkt het de relatie met werknemers.

Hoe kan AFAS Software jou helpen?

We begrijpen dat verandering soms eng kan zijn en aanpassing tijd kost. Maar met AFAS wordt de overstap naar verplichte aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector een koud kunstje!

  • We bieden je in combinatie met een tijdsregistratiesysteem (bijvoorbeeld Appreo of Ortec) een volledig geïntegreerd softwarepakket waarmee je alle processen binnen je schoonmaakbedrijf kan automatiseren.
  • Technische ondersteuning en begeleiding van ons expertteam.
  • Tijdbesparende tools waarmee je je kunt concentreren op wat écht belangrijk is: jouw bedrijf en werknemers.

Jouw voordelen op een rij

  • Financiële administratie
  • Projectadministratie
  • Sollicitant Self Service
  • Contractbeheer in abonnementen onderdeel
  • Personeelsadministratie (HRM)
  • Optimaal relatiebeheer met CRM
  • Wet- en regelgeving in de software
  • Intranet en websitemodules (InSite & OutSite)
  • Interactieve dashboards
  • Digitale dossiervorming
  • Outlook e-mail koppeling
  • Koppeling met Appreo, Ortec en/of eigen plantool
  • Zelf kunnen onderhouden van je applicatie
  • Prijsmodel die aansluit bij de markt

Klinkt dit allemaal als muziek in de oren?

Neem dan snel een kijkje naar ons aanbod voor de schoonmaaksector en sta sterk in 2024 met AFAS Software! Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.