België is een land dat leeft van import en export. De handelsrelaties met het buitenland zijn dan ook superbelangrijk. Jammer genoeg is het in alle windrichtingen flink aan het rommelen. Denk maar aan de handelsoorlog die Donald Trump met China ontketent, de economische sancties die Rusland treffen en de brexit die de handel met het Verenigd Koninkrijk op losse schroeven zet.
De toekomst is onzeker en elke verandering heeft impact op je bedrijf. Vooral als je zakendoet met landen of regio’s waar problemen opduiken. Daarom is nu het moment om je strategie eens onder de loep te nemen.
Hoe beter de economie draait, hoe groter de kans dat je nieuw werkkapitaal kunt aantrekken om nieuwe markten te veroveren. Die diversificatie is misschien wel je redding als je traditionele afzetmarkt in het slop zit. Kortom: verruim je horizon en verken nieuwe markten.
We weten dat het een vreselijk buzzwoord is, maar toch is omnichannel een slimme strategie die meer en meer retailers toepassen. Het principe is eenvoudig: je zorgt ervoor dat je klant altijd dezelfde ervaring krijgt wanneer die contact heeft met je bedrijf. Welk kanaal je klant ook gebruikt: computer, smartphone of klassieke winkel.
De omnichannel-filosofie is helder, maar in de praktijk blijkt die verdraaid lastig te zijn. Je hebt flexibele software nodig die alle orderstromen van al je kanalen correct verwerkt in 1 database. Die klus klaren met Excel-bestanden is een hopeloze opdracht.
Ook b2b-bedrijven hebben een solide omnichannel-strategie nodig om te overleven. Want klanten zijn het intussen al lang gewend om via verschillende kanalen een consistente aankoopbeleving te genieten. Ze informeren zich via de sociale media, bestellen met hun smartphone en verwachten ook online een naadloze service. B2b-klanten binden zich niet langer aan merken, wél aan ervaringen.
Veel werk dat vandaag nog manueel gebeurt, kun je perfect automatiseren. Denk daarbij in de eerste plaats aan puur administratieve taken die je met de juiste software en processen efficiënter laat verlopen.
Toch staan we nog maar aan de start van de grote automatiseringsgolf. Robots, internet of things en artificiële intelligentie zorgen ervoor dat binnenkort élke markt en elk beroep ingrijpend veranderen.
Toekomstmuziek denk je? De eerste leveringen met drones zijn al een feit. Binnenkort start er in Wilrijk een proefproject met robotpakken. En De Lijn denkt hard na over zelfrijdende bussen. Conclusie: je moet nú nadenken over hoe automatisering je bedrijf morgen vooruithelpt.
Misschien denk je dat nieuwe technologieën peperduur zijn en daarom buiten het bereik liggen van jouw bedrijf. Geen nood: door de opkomst van Robots as a Service worden die systemen voor iedereen toegankelijk.
Binnenkort deel 2 van de 6 trends die je als ondernemer niet wilt missen: dan bekijken we de mogelijkheden van blockchaintechnologie en platforms zoals Alibaba en Amazon.