Meer geld verdienen door minder te doen? Het kan!

Is luiheid een slechte eigenschap? Eigenlijk maakt het antwoord niet uit. Want het is áltijd een goed idee om meer voor elkaar te krijgen met minder moeite. Ontdek onze 7 tips en geef je efficiëntie een boost.

1. Maak je vergaderingen kort en krachtig

Vergaderingen zijn gulzige tijdvreters – zeker in grote organisaties. Dat is normaal denk je, want je moet van alles en nog wat bespreken en afstemmen met collega’s. Toch kun je massa’s tijd besparen door de teugels strakker aan te halen. Plan bijvoorbeeld zo weinig mogelijk terugkerende vergaderingen in en kom alleen samen als je écht iets te bespreken hebt. Anders gezegd: breek met de vergaderroutine die in veel organisaties heerst.

Denk twee keer na over wie je uitnodigt voor je vergadering. Moeten alle genodigden écht aanwezig zijn? En zijn je agendapunten wel relevant voor de deelnemers? Bepaal ook op voorhand hoeveel tijd je uittrekt voor het overleg, respecteer die timing en wacht niet op laatkomers. En last but not least: zorg ervoor dat je een notulist hebt die het verslag en de actielijst maakt. Zo weten de deelnemers achteraf wat er van hen verwacht wordt.

2. Focus op waardevolle klanten en projecten

Iedere klant is je aandacht waard, maar toch is het een goed idee om je prioriteiten te stellen. Heb je klanten die zo veel eisen stellen dat ze je te veel tijd, middelen en geld kosten? Die extra moeite kun je misschien beter steken in klanten die meer opleveren. Maak daarom een lijstje met klanten en projecten die de beste return on investment hebben en geef die goudhaantjes extra toewijding.

3. Automatiseer je werk

Niet alle taken verdienen evenveel tijd en aandacht. Integendeel: door routinewerk te automatiseren, bespaar je op een eenvoudige manier tijd en geld. Denk aan software om je factuurstroom te beheren. Of aan marketing automation tools die de juiste nieuwsbrieven, op het juiste moment naar de juiste personen versturen.

Kies ook een goed crm-pakket: dan verzamel je automatisch de belangrijke info over klanten en transacties, waardoor je een beter commercieel inzicht krijgt. De mogelijkheden van moderne crm-tools zijn bijna eindeloos. Ze verwerken en interpreteren grote datasets, waardoor je tijdig trends en nieuwe patronen opspoort. Kansen voor je business!

Automatisering heeft nog voordelen. Zo krijgen jij en je medewerkers meer tijd om klanten beter te helpen. Met dat tikkeltje extra verhoog je de klanttevredenheid. Resultaat? De gepercipieerde waarde van je dienstverlening stijgt, waardoor je hogere tarieven kunt vragen.

4. Bouw een passief inkomen op

Een passief inkomen opbouwen betekent dat je eenmalig iets creëert waarvoor je keer op keer wordt betaald. De aanpak van fotografen illustreert dat principe perfect: ze maken beelden en plaatsen die op websites met stockfoto’s. Vaak met een jarenlange inkomstenstroom als gevolg.

Zo’n passief inkomen ligt natuurlijk niet voor iedere ondernemer voor de hand. Toch is het interessant om goed na te denken over wat er binnen je mogelijkheden ligt. Heb je ruimte over in je magazijn? Dan is het interessant om een deel ervan te verhuren. Of misschien kun je in je kantoor een aantal flexwerkplekken verhuren aan freelancers. De zoektocht naar een passief inkomen is vaak een kwestie van creativiteit. Of kies voor vaste waarden zoals een beleggingsportefeuille of investeringen in vastgoed.

Word je rijk van je passief inkomen? Nee, zeker niet. Maar het geeft je wél dat broodnodige duwtje in de rug als het minder goed loopt. Wanneer de economische motor op volle toeren draait en je orderboekje goedgevuld is, heb je dat passief inkomen niet nodig. Maar wat als de opdrachten een tijdje uitblijven?

5. Investeer in je medewerkers

Routine is een knus dekentje dat je warmte en comfort geeft. Het probleem is dat je daardoor niet in contact komt met efficiëntere werkmethodes. Voor je bedrijf zijn de gevolgen vaak dramatisch: door onwetendheid van je medewerkers gaat er veel tijd en geld verloren. Daarom is het meer dan de moeite waard om te investeren in de vaardigheden van je personeel. Zorg ervoor dat ze regelmatig proeven van concrete tips, nieuwe tools en relevante trainingen. Vanzelfsprekend kost dat geld, maar die investering verdient zichzelf terug. Want als je organisatie efficiënter werkt, verhoogt dat de productiviteit.

6. Gebruik de mindset van Google

‘Echte innovatie komt pas tot stand wanneer je ernaar streeft om alles 10 keer beter te doen.’ Dat is het uitgangspunt waarmee technologiereus Google zijn succes verzekerd heeft. Die mindset heeft invloed op elk aspect van je bedrijf: je denken, keuzes, communicatie én innovatie. Je focust je volledig op taken die leiden tot dat 10 keer betere resultaat. En je stopt met aandacht te besteden aan wat niet relevant is voor het eindresultaat. 

Als ondernemer betekent dat bijvoorbeeld dat je je specialiseert in een nichemarkt. Of dat je inzet op een beperkt aantal superieure producten. Less is more: met zo’n perspectiefverschuiving krijg je vaak meer inkomsten. Meer verdienen door minder te doen? Dat kan – als je op een slimme manier wegfiltert wat niet belangrijk is. 

7. Neem voldoende rust

Slimme ondernemers nemen voldoende rust – échte rust. Want hoe beter uitgerust, hoe beter je concentratie tijdens de werkuren. Dus neem je agenda erbij: tijd om je volgende vakantie te plannen.