FM Partners: “Digitaal ondertekenen is onmisbaar voor mij”

Met haar boekhoudkantoor werkt Mireille Coumans voor klanten uit België en Nederland. Om al die dossiers in goede banen te leiden, gebruikt ze het ERP-pakket van AFAS Software. Waarom AFAS? “Ik wil flexibele software waarmee je snel en efficiënt werkt”, antwoordt ze kort en krachtig. Ook over de AFAS-helpdesk heeft ze een duidelijke mening.

Zelden gezien, zo’n helpdesk

“De ondersteuning die ik van AFAS krijg, is gewoonweg super”, begint Mireille haar verhaal. “Als ik een vraag stel, heb ik binnen de kortste keren een helder en volledig antwoord, zodat ik écht verder kan. Dat lijkt logisch. Toch vind ik zelden zo’n goeie en gestroomlijnde service bij andere leveranciers.”

“Ik doe regelmatig een beroep op de AFAS-helpdesk, want ik duik diep in het ERP-pakket en ik haal het onderste uit de kan. Als zaakvoerder van een eenmanszaak heb ik geen andere keuze. Gelukkig rendeert die tijdsinvestering: ondertussen zet ik die software helemaal naar mijn hand.”

“Als ik een vraag stel aan de AFAS-helpdesk, heb ik binnen de kortste keren een helder en volledig antwoord.”

Standaard én flexibel

“Ik weet dat het tegenstrijdig lijkt: ‘standaardsoftware volledig naar je hand zetten’. Gelukkig zit die flexibiliteit ingebakken in het systeem. Je maakt dossiers en velden aan zoals jíj dat wilt, zonder dat je daarvoor dure consultants hoeft in te schakelen.”

“Een voorbeeld uit de praktijk verduidelijkt wat ik bedoel. Voor veel klanten vul ik hun aangifte van de personenbelasting in. Daarvoor maak ik in OutSite een formulier, zodat mijn klanten hun fiscale gegevens snel en eenvoudig kunnen doorsturen. Bij elk veld van het formulier zet ik een woordje uitleg, zodat de klant geen enkel detail over het hoofd ziet.”

“Die werkwijze is gemakkelijk voor de klant en efficiënt voor mij. Want alle gegevens belanden automatisch in het juiste klantdossier in het ERP-systeem. In een vingerknip heb ik de nodige informatie en documenten bij de hand.”

Boekhouder zoekt efficiëntie

“AFAS is pure tijdwinst”, gaat Mireille verder. “Zeker met de digitale handtekening die in het softwarepakket zit. Vroeger was het een administratieve rompslomp om documenten te laten ondertekenen door de klant: ik verstuurde die documenten met de post, de klant ondertekende alles en stuurde de enveloppe terug. Vervolgens moest ik alle documenten inscannen om die daarna in het juiste dossier te steken. Tijdrovende klus.”

“Met de digitale handtekening van AFAS is administratieve rompslomp verleden tijd.”

“Met de digitale handtekening van AFAS is die rompslomp verleden tijd. Ik stuur een e-mail naar de klant, die klikt op een link en ondertekent het document digitaal op de portaalsite van AFAS. Daarna bevestigt hij met een code die hij via sms krijgt en klaar! Alle ondertekende documenten zijn rechtsgeldig en zitten direct in het juiste dossier. Ook mijn klanten zijn enthousiast. Het is dan ook een koud kunstje om zo’n digitale handtekening te zetten.”

“Het standaardrapport met het overzicht van de opbrengsten en kosten is dé favoriet van mijn klanten.”

Financiële rapporten à gogo

“Laat me toe om nog een laatste voordeel van AFAS toe te lichten: de uitgebreide rapporteringsmogelijkheden – onmisbaar voor een boekhouder. Je maakt één keer het rapport in AFAS en daarna krijg je op élk moment de actuele cijfers met maar een druk op de knop. Ook zitten er een aantal interessante standaardrapporten in de software, zoals het overzicht van opbrengsten en kosten. Met de rode en groene kleur is dat rapport glashelder. Het is dan ook dé favoriet van mijn klanten.”