Het verschil tussen ERP en CRM: wat moet ik kiezen?

Een ERP-systeem en CRM-systeem zorgen allebei voor een betere en efficiëntere werking van je organisatie. Maar welk systeem doet nu precies wat? En wat heb je eraan?

Wat is een ERP-systeem?

Wat is een ERP-systeem?

ERP is de afkorting van Enterprise Resource Planning. Een ERP-systeem vormt de basis van je organisatie. De software brengt belangrijke bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen van verschillende afdelingen samen. Een ERP-systeem bestaat uit een verzameling van verschillende modules. Met welke module je ook werkt, alle informatie komt uit dat ene systeem.

Met moderne ERP-software standaardiseer en digitaliseer je jouw bedrijfsprocessen. Het helpt je medewerkers om de administratie te beperken zodat zij zich focussen op hun kerntaak (daar waar zij uiteindelijk voor zijn aangenomen). Hoe meer bedrijfsprocessen je in je ERP-systeem onderbrengt, hoe meer processen geautomatiseerd worden.

Lees hier ook wat een ERP-systeem voor jou kan betekenen.

Wat is een CRM-systeem?

Hierboven zagen we al wat een ERP-systeem is. Wat is nu het verschil met een CRM-systeem? CRM staat voor Customer Relationship Management. Je kan met een CRM-systeem alle relaties en contacten van jouw organisatie (klanten, leveranciers of collega’s) optimaal beheren en organiseren. Alle informatie over die relaties staan overzichtelijk bij elkaar.


CRM-software is meer dan alleen klantbeheer. Je kunt je klantbeheer namelijk zien als de basis voor het inrichten en opbouwen van dossiers, statussen, klantportals, verbanden en nog veel meer. Wanneer je kiest voor een ERP-systeem in combinatie met CRM, dan integreer je je relatiebeheer met nog andere bedrijfsprocessen. Zo werken meerdere afdelingen beter samen.

Wat is het verschil tussen een ERP- en CRM-systeem?

Wat is het verschil tussen een ERP- en CRM-systeem?

Beide systemen helpen je organisatie om gestroomlijnder te werken. Maar CRM- en ERP-software hebben allebei een ander doel. Het verschil:

  • CRM-software regelt je klantbeheer. De software standaardiseert en automatiseert dus processen die daarmee te maken hebben.
  • ERP-software is een pakket waarmee je bedrijfsprocessen over de hele breedte van je organisatie standaardiseert en automatiseert. CRM is een onderdeel ervan.

Kan CRM een onderdeel zijn van ERP-software?

Het korte antwoord is ja. Je kunt in principe al je bedrijfsprocessen digitaliseren en automatiseren met de verschillende modules in ERP-software. CRM is een module die vaak deel uitmaakt van een ERP-softwarepakket. Het ERP-systeem wordt vaak gekoppeld met andere softwarepakketten die belangrijk zijn voor het bedrijf. CRM is een vaste waarde in een ERP-systeem.

Je digitaliseert en automatiseert je CRM binnen ERP-software. Zo wordt je relatiebeheer namelijk compleet geïntegreerd in het systeem. Je zorgt dus dat al je afdelingen verbonden zijn met elkaar. De financiële afdeling kan bijvoorbeeld zien welke afspraken zijn gemaakt met bepaalde leveranciers. En daarnaast legt HR-afdeling alle correspondentie met bijvoorbeeld sollicitanten centraal vast.

Werk je al met de ERP-software van AFAS en wil je gebruik maken van een CRM-systeem? Dan hoef je niet veel moeite te doen. Je beschikt namelijk al over onze volledige CRM-module. Het grote voordeel hiervan is dat alle medewerkers al weten hoe ze met het ERP-systeem moeten werken. Ze hoeven niet te leren omgaan met nieuwe software. Dat is niet altijd het geval als je voor een externe CRM-module kiest. Als je die apart moet aanschaffen, moet je zorgen dat de data gekoppeld wordt met je ERP-systeem.

Werken met een losstaand CRM-systeem

Sommige organisaties kiezen voor een losstaand CRM-systeem. Dat noemen we ‘best of breed’: de tool is specifiek voor die taak ontwikkeld en is daar vaak erg goed voor. Het nadeel van werken met verschillende best-of-breed-systemen is dat ze moeizaam aan elkaar te koppelen zijn. Het aaneensluiten van verschillende systemen neemt enorm veel tijd in beslag, is foutgevoelig en zeer duur. Wat betekent dat dan? Dat je in meerdere systemen op meerdere plekken moet inloggen, een extra helpdesk, een extra databron, benodigde kennis. En dat allemaal zorgt vaak ook voor meer kosten.

Als je de verschillende softwaresystemen niet koppelt, zit je met verschillende databases. Dan heb je dus geen centrale database met alle informatie. Zo kan het zijn dat medewerkers niet met de meest up-to-date informatie werken. In kleinere bedrijven met korte lijnen is dit probleem vaak nog goed op te lossen, maar voor grotere bedrijven is dit vaak een struikelpunt in het gebruik van een CRM-systeem

Belangrijkste functies ERP- en CRM-systeem

Belangrijkste functies ERP-systeem

Een ERP-oplossing bestaat uit verschillende modules voor je dagelijkse bedrijfsprocessen. Daardoor kent het enorm veel mogelijkheden. Veel voorkomende ERP-modules zijn:

Als je je bedrijfsprocessen in een ERP-systeem giet, dan kan je ze vaak automatiseren. Het zorgt ervoor dat iedereen efficiënter werkt. Voorbeelden van bedrijfsprocessen die je kunt automatiseren in workflows:

  • HR-administratie
  • Boekhoudprocessen
  • Bijhouden en bewaken van voorraden
  • Projectadministratie

Belangrijkste functies van een CRM-systeem

Een CRM-systeem richt zich in principe op relatiebeheer. Goede CRM-software stelt je in staat om je klantcontacten goed te regelen. Denk hierbij aan:

  • Verkoop & forecasting
  • Marketing
  • Integratie met je administratie
  • Klantenservice

Aan de slag met het ERP-systeem van AFAS inclusief CRM

Zoals je weet, zijn veel van je administratieve bedrijfsprocessen op elkaar afgestemd. En juist daarom hebben we 1 compleet ERP-systeem ontwikkeld waarin al die activiteiten plaatsvinden en samenkomen. Het resultaat? Je verliest geen tijd meer aan dubbele vastlegging, je werkt super efficiënt én je kan je zorgeloos richten op je kerntaken. Wat wil je nog meer?