Hoe hou je de focus op je kerntaken als ondernemer?

Hoe maak je het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken? En hoe hou je de focus op je kerntaken? Twee doorgewinterde ondernemers vertellen je over hun aanpak: Marjolein Bongers van House of Social Media en Brian Speelman, CEO en medeoprichter van Centralpoint.

Het maakt niet uit of je een starter bent of ervaren ondernemer: het blijft verleidelijk om álle taken en verantwoordelijkheden op je te nemen. Ook als je daarvoor te weinig tijd of expertise hebt. “Toch is het vrij eenvoudig om je focus te behouden op wat écht telt”, vindt Marjolein. “Alles wat ik niet leuk vind, geef ik uit handen. Denk aan administratief werk of webbeheer, maar ook opdrachten en projecten die me niet aanspreken, delegeer ik. Hoe me dat lukt? Ik heb een ijzersterk team met freelancers om me heen verzameld en daar vind ik de expertise die ik nodig heb: van copywriting tot communitymanagement.”

Ken je zwaktes en focus op je sterktes

Marjolein is een bezige bij: ze geeft socialmediatrainingen, is een veelgevraagde spreker en schreef mee aan het boek: Succes met e-commerce. Haar advies is helder: “Hou je bezig met taken en projecten waar je goed in bent én die tegelijk je hart sneller doen slaan. Want met passie en kennis maak je het verschil. Het overige werk besteed je uit aan je partners – ieder z’n specialiteit is mijn uitgangspunt. Bouw aan een netwerk dat je blindelings vertrouwt, een netwerk dat je zwaktes opvangt. De eerste stap? In kaart brengen welk werk je wilt uitbesteden.”

Ken jezelf. Als ondernemer heb je een helder beeld nodig van je sterke én zwakke punten.

Brian Speelman van ICT-leverancier Centralpoint vindt vooral authenticiteit belangrijk. “Blijf jezelf”, verduidelijkt hij. “Want volgens mij is dat hét ingrediënt om met plezier en 100 procent inzet je werk te doen. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je sterke en zwakke punten zijn, en hoe die zich vertalen naar je organisatie. Als je vanuit je competenties vertrekt, weet je wat kerntaken zijn en voor welke werkzaamheden je sterke collega’s of freelancers moet voorzien.”

Onderschat de administratie niet

Sommige ondernemers beschouwen hun administratie als een bijzaak. Vooral snelgroeiende bedrijven geven soms weinig aandacht hun administratieve verplichtingen of aan de efficiëntie van bijbehorende werkprocessen. “Trap niet in de valkuil”, waarschuwt Brian. “Je administratieve werk adequaat en consistent uitvoeren is een belangrijke voorwaarde voor succes. Jammer genoeg wordt dat belang vaak onderschat.”

“Je moet op een consistente manier informatie verankeren in je bedrijf. Je denkt dan in de eerste plaats aan boekhoudkundige verplichtingen, maar het gaat veel verder dan dat. Crm-info bijvoorbeeld: offertes, contracten of de notities van gesprekken met klanten of prospects vragen ook om een consistente aanpak. Daarom heb je goed doordachte processen, systemen en werkinstructies nodig, anders werk je op drijfzand en vergroot je de kans op een faillissement.”

In zijn rol als CEO is Brian verantwoordelijk voor alle werkgebieden en activiteiten van zijn onderneming. Maar hij is geen expert op élk vlak. “Ik denk bijvoorbeeld aan de benadering van grote klanten”, gaat Brian verder. “Die hebben vaak behoefte aan persoonlijke aandacht en advies, en ze vragen dikwijls extra’s voor hun IT-infrastructuur. Door de juiste medewerkers en managers aan te werven, hebben we nu de nodige expertise in huis om aan die vraag te beantwoorden.”

Laat je business groeien

Wat is dé kerntaak die je als ondernemer moet koesteren? Marjolein en Brian zijn het snel eens: je business laten groeien. En om dat te bereiken heb je vooral een onderscheidende visie nodig. Marjolein wijst ook op het belang van netwerken via sociale media: “LinkedIn is enorm populair in Vlaanderen en Nederland en het perfecte instrument om nieuwe klanten of collega-ondernemers te leren kennen. Gebruik LinkedIn om je bedrijf in de kijker te zetten: deel je kennis en toon je expertise. Trouwens, steeds meer bedrijven trainen hun medewerkers om de organisatie op een positieve manier te profileren via sociale media.”

Toch zijn er nog genoeg ondernemers die de mogelijkheden van sociale media links laten liggen. “Ik ken bedrijfsleiders met een half of onjuist profiel op LinkedIn, en vaak ontbreekt er een degelijke profielfoto. Dat is écht not done in 2018. Ook belangrijk: post alleen inhoud die relevant en memorabel is voor je publiek. Praat niet alleen over jezelf en gebruik de sociale media om te luisteren naar je klanten en prospects. Die inzichten zijn goud waard.”

‘Blijf luisteren naar je klanten’ is ook het advies dat Brian meegeeft. “Bij Centralpoint willen we weten in welke mate onze klanten tevreden zijn over onze dienstverlening. En misschien hebben ze waardevolle tips die onze service kunnen verbeteren. Daarom houden we online de vinger aan de pols.”

“Ondernemen is niet iets wat je uit een boekje leert”, vult Marjolein aan. “Je moet experimenteren en nieuwe pistes verkennen. Want je wordt een kuddedier als je binnen de lijntjes blijft kleuren. Dan wordt het moeilijk om positief op te vallen. Daarnaast is en blijft het een onomstotelijk feit: als ondernemer moet je keihard werken om je plekje op de markt te veroveren.”